Osallistuin Ulpun kanssa viikonloppuna Springerspanielit ry:n Metsästyskoulutusta aloittelijoille -kurssille. Viikonloppu oli tosi mukava. Osa asiasta oli minulle jo tuttua noutajapuolelta, mutta uuttakin tuli opittua ja ainakin vahvistettua sitä, että en ole tehnyt mitään typerää Ulpua kouluttaessani :)

Noutojuttuja olin tietenkin osannut tehdä kotona ilman apuakin (tosin vähän laiskasti...). Ja noutorastilla saimme paljon kehuja :) Ulpu odotti aina kuuliaasti lupaa lähteä noutoon ja palautti damin hurjaa kyytiä häntä heiluen suoraan minun syliini. Koiran ohjaaminenkin on tuttua noutajapuolelta, mutta niitä en ole vielä Ulpun kanssa oikeastaan treenaillut. Täytyisi kai ottaa tässä asiassa itseään niskasta kiinni ja alkaa niitäkin opettaa.

Kontaktin ottaminen, luoksetulo yms. meillä tietenkin sujuu hyvin, kun harrastamme niin paljon tokoa, joten sillä puolella ei ole ongelmia. Pillipysäytystä olin harjoitellut jo jonkin verran ennen kurssia, mutta nyt täytyisi ottaa se oikein kunnolla työn alle ja lisätä siihen myös paukusta istuminen. Ulpu istuu tällä hetkellä pillillä hyvin jos se on minun lähelläni. Muutaman kerran olen kokeillut viheltää pysäytyskäskyn kun koira on kauempana, mutta se juoksee ensin minun viereeni ja istuu siihen... Eli sille on vähän jäänyt epäselväksi se, että pitää istua siinä kohdassa missä ollaan. Oma vika, kun olen niin vähän tätä treenannut. Eiköhän se pienellä lisätreenillä ala sujua kaukokäskynäkin.

Haku on spanielilla erilainen kuin noutajilla ja sen opettamisen kanssa olin välillä ollut vähän epävarma. Mutta en ollut ilmeisesti tehnyt mitään väärää:) Teimme Ulpun kanssa pienen pätkän hakua yhden metsästyskoetuomarin katsellessa ja hän sanoi, että ei ollut nähnyt tämän rotuiselta koiralta vielä noin hyvää suoritusta :) Ja hän sanoi, että jatka vain harjoittelua samaan malliin kuin mitä olet tähänkin asti tehnyt. Kiva kiva!

Kurssin aikana tuli muutenkin paljon tietoa eri koemuodoista ja treenaamisesta. Lisäksi oli mukava tutustua ihmisiin ja kuunnella juttuja ja jutustella treenejä odotellessa ja iltanuotiolla. Ja viikonlopun aikana saimme seurata muutamaan otteeseen myös upeiden aikuisten hyvinkoulutettujen spanieleiden työskentelyä esimerkkikoirina eri rasteilla. Suosittelen vastaavia tapahtumia oikein lämpimästi muillekin. Minut ja Ulpu otettiin porukkaan oikein hyvin mukaan, vaikka kurssin muut 27 koiraa olivatkin sprinkkuja ja Ulpu ainoana "väärän rotuinen".