Jouduin tosiaan tänään hakemaan eläinlääkärin todistuksen siitä, että Ulpulla on toimiva siru ja että se on vielä luettavissakin ihan noilla yleisillä lukulaitteilla. Riihimäen näyttelyssä kun ei Ulppiksen sirua löytynyt... Nyt täytyy muistaa postittaa tuo eläinlääkärin todistus heti huomenna.

Illalla oli taas tokokurssi. Treenasimme paikallamakuuta ja se meni muuten hyvin, mutta Ulpu ei noussut lopussa istumaan ilman käsiapua. Otimme myös luoksepäästävyyden. Toisena asiana harjoittelimme pitkästä aikaa tokohyppyä. Se meni upeasti! Nyt uskaltaa lähteä kisoihinkin esittämään tuollaisen suorituksen. Ulpuhan on kyllä ennenkin hypännyt siitä esteen yli vauhdilla, mutta en ole koskaan aikaisemmin pysäyttänyt sitä esteen taakse seisomaan. Mutta Ulpuhan tajusi tämän heti ensiyrittämällä! Ja minä sain kävellä sen viereen ja se vain seisoi paikoillaan odottamassa.

Otimme myös noutoa. Ulpuhan pitää noutoesinettä jo oikein nätisti suussaan minun lähelläni istuessaan. Ja olen välillä sen pyytänyt esim. edestäni sivulle niin että sillä on noutokapula suussa. Nämä menevät siis jo ihan hyvin. Nyt kokeilimme oikein kunnon noutoa (olisin palkannut pallolla niin että Ulpun ei olisi tarvinnut tuoda kapulaa minulle käteen). Mutta sepä ei meinannutkaan onnistua... Ulpu kyllä lähti oikein innokkaasti noutoon ja lähti palauttamaan kapulaa yhtä innokkaasti, mutta se kapulan pitäminen... Ulpu otti kiinni kapulan laipasta :-/ Tätä sitten treenasimme monta kertaa. Lopulta löysimme hyvän treenitavan niin, että olen itse kapulan lähellä ja opetan koiran kiertämään kapulan taakse noukkimaan sen. Näin voin samalla ohjata että mistä kohtaa koira ottaa kiinni.

Odotteluaikana treenailin vähän Vilman kanssa. Seuraaminen on parantunut ihan hurjasti, kun olen alkanut "väärinkäyttää" naksutinta. Vilma ottaa nyt tosi hyvin katsekontaktia. Otin sen kanssa myös seuraamisesta maahanmenoja ja seisomisia ja ne menivät oikein hyvin.