Lorvikatarri on yrittänyt kovasti iskeä meikäläiseen treenirintamalla... Tuo Ulpun jalkaepisodi jotenkin latisti omaakin treeni-intoa ja nyt tästä tekemättömyydestä on taas vaikeaa yrittää päästä pois. Mutta yritetään, yritetään.

Nyt olen lähiviikkojen aikana muutamaan otteeseen treenaillut koirien kanssa kotona ja ihan kivoin tuloksin:

Vapun kanssa olen ottanut pillipysähdyksen treenin alle. Olen itse ollut tähän asti hieman laiska pillikäskyjen opettamisen kanssa, mutta Vapulla oli siitä huolimatta jo selkeästi hämärä käsitys siitä että pitkä vihellys tarkoittaa istumista. Aluksi se tuli aina minun lähelleni tai viereen istumaan. Aika vähällä treenimäärällä tuo pillillä istuminen on alkanut kuitenkin toimia myös kaukokäskynä. Eli hyvällä mallilla siis :)

Ulpun kanssa olen treenannut kaukokäskyjä. Ne ovat sujuneet hyvin: nopeasti ja Ulpu on pysynyt paikoillaan. Olen myös saanut kasvatettua matkaa. Kaukoja voi hyvin treenailla myös sisällä. Ja olen ottanut mukaan myös seiso-käskyä (tätä vielä niin että olen itse koiran edessä). Pihalla treenatessani olen harjoitellut maahanmenoja ja pysäytyksiä niin että olen antanut käskyjä koiran ollessa 3-10m päässä minusta (eli hieman treeniä mm. luoksetulon pysäytyksiin ja ruudun maahanmenoon).